ועד או חברת אחזקה, איך לקבל החלטה בבית משותף?

במדינה עם שטח קטן למיליוני אנשים כמו ישראל, רובנו חיים בבתים משותפים. הדבר מחייב אותנו לבצע קבלת החלטות בבית משותף בנוגע לניהול ואחזקת הבניין תוך התחשבות בדעתם של הדיירים האחרים. לשם כך יש לכנס את ועד הבית, או בשמו הרשמי והפחות שגור – "אסיפת הדיירים". 

תפקידיו של ועד הבית

  • גביית תשלומים והפקדתם בחשבון הבנק של ועד הבית
  • התקשרות עם ספקי שירותים לצורך אחזקת הבניין המשותף, כמו ניקיון ועבודות גינון.
  • קבלת חשבונית לכל הוצאה של הבית המשותף, ומסירת קבלה לכל הכנסה.
  • ניהול ספר הוצאות ותקבולים על ידי גזבר הוועד.
  • עריכת דוח כספי אחת ל-6 חודשים, והצגתו באסיפה השנתית. 

כל בעל דירה רשאי לעיין בספר ההוצאות והתקבולים, בחשבונות, בקבלות, בדוח הכספי ובכל רישום הקשור לבניין המשותף. כל בעל דירה רשאי להשתתף בבחירות לוועד הבית – לבחור ולהיבחר. 

במקרים רבים ועד הבית הוא תפקיד כפוי טובה. בבניינים החדשים בהם דירות רבות קשה יותר לקבל את הסכמת הדיירים, לכנס את אסיפת הדיירים, ולנהל מעקב תשלומים. אך גם בבניינים עם מספר דירות מועט שבהם רוב הדירות מושכרות, אין לבעלי הדירות עניין בהתנהלות הוועד או במרדף אחרי דיירים שלא משלמים את דמי הוועד החודשיים. במקרים כאלו יעדיפו הדיירים חברת אחזקה.

יתרונות חברת אחזקה בניהול בניין משותף

תחילה נדגיש כי בדיון בין ועד או חברת אחזקה, בנוגע לנושאים הקשורים אל בניין או בית משותף, חברות הניהול מתפקדות כוועד הבית. חברת האחזקה תנהל את כל הנושאים בהם אסיפת הדיירים מטפלת, מגביית כספים דרך ספקי שירותים כמו ניקיון וגינון ועד טיפול בתקלות כמו חשמל, אינסטלציה ומעליות. 

אנשי חברת האחזקה הם אלו שרודפים אחרי סרבני תשלום, לא עוד מכתבים זועמים בתיבת הדואר משולה מדירה 3. במקרים מסוימים חברת האחזקה היא זו שתנהל את ההליכים המשפטיים מול דיירים סוררים, או תציע שירותים נוספים לדיירים כמו תשלומי ארנונה. אחד היתרונות הבולטים בהתלבטות בין ועד או חברת אחזקה, הוא כי לחברת אחזקה יש כוח קנייה גדול יותר מול ספקי שירות. כיוון שלחברת האחזקה ישנם מספר בניינים שאותם היא מנהלת, היא תוכל להוזיל את קבלת השירותים. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *